Hrajte dobré tahy nejen pro teď, ale i do budoucnosti Tisk

Možná není na první pohled zřejmé, co myslím názvem této lekce. Je to však jednoduché: V každé partii musíte mnohokrát přemýšlet nad tím, jak vyřešit nějakou situaci. Hodně se však setkávám s tím, že hráč sice vybere správné řešení, ale toto řešení mu nedává tak dobré vyhlídky do budoucna jako jiné. Nejlepší bude si to ozřejmit na jednoduchém příkladu:



Černý zahrál tah 1, čímž hrozí pro bílého velmi nepříjemným pokračováním tahem na bod A. Tím by černý zničil velkou část bílého území. Jak má bílý zahrát?



Tah 1 na předchozím obrázku je správný. Kryje popsanou slabinu. Ovšem do budoucna má tu nevýhodu, že černý má tahy 2 a 4 v tempu.



Tah 1 na tomto obrázku také bílému kryje jeho slabinu. Avšak narozdíl od předchozího příkladu nemá černý tahy 2 a 4 v tempu.
Ač to tak nevypadá, rozdíl tempa může rozhodnout partii. Bílý by nyní mohl zahrát několikabodový tah jinde, který by jinak třeba získal černý. Když řešíte nějakou situaci, je dobré se zamyslet nad tím, jaké vyhlídky do budoucna vám jaký tah dá.
Pojďme k dalšímu příkladu: Po výměně 1-2 by se dalo očekávat, že černý zahraje na bod A. Ovšem překvapivě hraje tah 3. Proč?



Je to opět kvůli lepším vyhlídkám do koncovky. Pokud černý zahraje tah 3 na předchozím diagramu, tak po tahu 1 na dalším diagramu hrozí rozehráním ko, s jehož pomocí se může prokousat do bílého území.



Dost možná proto bílý raději ustoupí, čímž černý získá dva body navíc:



Pokud dá černý atari na bílý kámen ze shora, tak žádným ko nehrozí. Tím se připraví o poměrně pravděpodobný zisk dvou bodů.



Podobný příklad poskytují i další tři diagramy. Pokud černý skočí pod závoru od hvězdy na san-san, partie pak často pokračuje následující sekvencí. Po výměně 6-7 pak bílý hraje jinam. Proč ale výměnu 6-7 udělal?



Pokud by bílý tuto výměnu neudělal, měl by černý tahy 1-5 na dalším diagramu v tempu:



Takhle je však v tempu nemá. Pokud bílý chce, může navíc po tahu 3 sestoupit na A. Zdůrazněme, že bílý sice ztratil jeden kámen, černý si však dal do svého území jeden kámen navíc. Oběť tedy nepředstavuje ztrátu.



A poslední příklad toho, jak je možné myslet na budoucnost: Sekvence 1-4 na následujícím diagramu je naprosto běžná. Po tahu 4 však bílému zůstaly v území dvě hrozby na ko. To například na konci partie může znamenat ztrátu jednoho bodu. I taková maličkost ovšem může partii rozhodnout.



Lepší bylo se spojit napevno. Nyní bílý ve svém území žádnou hrozbu nemá. (Aby však nedošlo k omylu: Tah 4 na předchozím diagramu se přesto často hraje, a to ve chvílích, kdy by bílé území nebylo úplně jisté. Tento tvar totiž lépe tvoří oči. Zde je však bílé území jisté, proto není důvod takto hrát.)



Přestože vám může připadat, že správná hra v popsaných situacích vám může přinést jen malé bodové zisky, je dobré se přesto pokoušet hrát s ohledem na budoucnost. Během partie se mohou tyto zisky nasčítat a v konečném důsledku vám mohou přinést vítězství.



 

ME v go 2015

Reklama